INTERPRETUOJANT ŽENKLUS: GILLES‘IO DELEUZE‘O
MOKYMOSI SAMPRATA

Audrius Račkauskas, , Šv. Ignaco Lojolos kolegija
Rimantas Viedrynaitis, Šv. Ignaco Lojolos kolegija

Keywords: mokymasis, ženklas, interpretacija, esmė.

Abstract:

Straipsnyje nagrinėjama filosofo Gilles‘io Deleuze‘o mokymosi samprata, kurią jis plėtoja veikaluose „Proustas ir ženklai“ bei „Skirtis ir kartotė“. Pagrindine mokymosi sąlyga Deleuze‘as laiko mokinio gebėjimą suvokti materiją, objektus, būtybes taip, tarsi jie skleistų ženklus interpretavimui (dešifravimui). Šio straipsnio tikslas – ištirti pagrindines šios sampratos implikacijas. Analizuojant ir interpretuojant Deleuze‘o teoriją, aiškinamasi, kas plaukia iš pagrindinės mokymosi apibrėžties, kas yra ženklas ir kaip jis funkcionuoja, kokių prielaidų reikia ženklams suvokti. Paaiškėja, kad: 1) gebėjimas suvokti ženklus nepriklauso nuo subjekto (mokinio) laisvo sprendimo juos suvokti, tačiau ir įgytas, jis lieka nerealizuotas neįveikus subjektyvacijos ir objektyvacijos prietarų; 2) mokymasis, kaip esmės pažinimo būdas, lieka neišpildytas be kūrybinės realizacijos. Straipsnyje taikomi metodai: analizė, interpretacija, paradigmatika.